Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Monday, March 11, 2013

kenali vaksin.. bahaya atau tidak..

assalamualaikum..

entry kali ini saye nak cerite tentang vaksin.. dan awalawal saye nak bagi tau.. saya pro choice.. jadi kepade yang pro vaksin.. tak suke entry ni.. sile tekan butang pangkah atas kanan.. ok? tak pon skip je la entry ni.. saye masih newbie dalam hal ni.. saye masih membace dan mencari ilmu dalam hal ni.. moge dipermudahkan.. tapi saye da ambil satu langkah yang paling selamat.. saye da stop kan segale suntikan virus pade tubuh ufairah.. alhamdulillah,, bermule dari MMR..

sini saye tepek sikit info.. panjang sangat nanti bosan pulak bace.. nak olah ikut ayat sendiri takut tersalah tafsir.. jadi ini memang sebijisebiji saye copy dan paste dari internet.. bukan artikel saye tau.. saye cume sebarkan..

Apakah Vaksin Itu?
Vaksinasi telah menjadi tulang belakang kesihatan masyarakat sejak dulu. Apabila penyakit berjangkit, vaksinasi muncul dalam benak kita. Ia adalah suntikan kesihatan yang dianggap doktor (bahkan badan-badan kesihatan negara) sangat penting sebagai pelindung dari serangan penyakit.
Tujuan Vaksinasi adalah meniru proses penularan penyakit alami dengan kaedah tiruan. Vaksin itu sendiri adalah suntikan yang mengandung berbagai jenis racun yang dimasukkan ke dalam tubuh. Jika anda menyangka vaksin dapat membasmi kuman atau bebas dari kuman, dugaan anda meleset.
Cara Membuat Vaksin
Vaksin dihasilkan dari kuman (atau bagian dari tubuh kuman) yang menyebabkan penyakit. Sebagai contoh vaksin campak dihasilkan dari virus campak, vaksin polio dihasilkan dari virus polio, vaksin cacar dihasilkan dari virus cacar, dll. Perbezaannya terletak pada cara pembuatan vaksin tersebut.
Terdapat 2 jenis vaksin, hidup dan mati. Untuk membuat vaksin hidup, virus hidup dilemahkan dengan melepaskan virus ke dalam tisu organ dan darah binatang (seperti ginjal monyet dan anjing, embrio anak ayam, protein telur ayam dan itk, serum janin lembu, otak kelinci, darah babi atau kuda dan nanah cacar lembu) beberapa kali (dengan proses bertahap) hingga kurang lebih 50 kali untuk mengurangi potensinya.
Sebagai contoh virus campak dilepaskan kedalam embrio anak ayam, virus polio menggunakan ginjal monyet, dan virus Rubela menggunakan sel-sel diploid manusia (bagian tubuh janin yang digugurkan). Sedangkan vaksin yang mati dilemahkan dengan pemanasan, radiasi atau reaksi kimia.
Kuman yang lemah ini kemudian dikuatkan dengan Adjuvan (perangsang anti bodi) dan stabilisator (sebagai pengawet untuk mempertahankan khasiat vaksin selama disimpan). Hal ini dilakukan dengan menambah ubat, antibiotik dan bahan kimia beracun ke dalam campuran tersebut seperti: neomycin, streptomycin, natrium klorida, natrium hidroksida, alumunium hidroksida, alumunium fospat, sorbitol, gelatin hasil hidrolisis, formaldehid, formalin, monosodium glutamat, pewarna merah fenol, fenoksietanol (anti beku), kalium difospat, hidrolysate kasein pankreas babi, sorbitol dan thimerosal (raksa). (Menurut Pusat Pengawasan dan Pencegahan Penyakit (CDC) US juga menurut Psician’s Desk Reference).
Campuran virus atau bakteria, bahan kimia beracun dan bagian tubuh binatang yang berpenyakit inilah yang disuntik ke dalam tubuh anak atau orang dewasa ketika mendapatkan vaksinasi. Menurut CDC US, bahan tambahan dicampurkan ke dalam vaksin untuk meningkatkan reaksi imun, mencegah pencemaran mikrob dan memperkuat formula vaksin, serta untuk memastikan vaksin tersebut stabil, bebas kuman dan aman. 
saye tengah cari artikel yang saye copy paste dari facebook.. kandungan vaksin MMR.. tapi hilang dari simpanan saye.. bile da jumpe nanti saye akan up kan.. maaf ye orangorang yang pro vaksin.. ini belog saye.. suke hati saye la..

15 comments:

anez zamri said...

alamak takut pulak bile baca..baru pertama kali anis dengar pasal vaksin ni..tapi nape kementerian kesihatan tak kaji ekk benda-benda macam ni?

Mama Amirul said...

Sharing is caring
tq
Akak tag fifi utk segmen ni
http://ibuamirulpunyeblog.blogspot.com/2013/03/weekly-ga-by-sharina.html

Hana Soffelia said...

alamak, ye ke? ngerinya

SumeSakan said...

aiyakkkk..ini cara ka?main suntik aje...tapi klu skip suntik bleh ker?sekarang ni banyak la hai virus2nya...naik ngeri dengau...

sweetzety said...

Saya pun anti vax.. ^^
Advice saya buat yg baru alert, buat kajian & bacaan sendiri seeloknya, kaji pro & cons vax..
Ada bahan vax yg tiada pengganti lain jd bahan yg sedia ada ni jd harus hukumnya wpun bahan yg meragukan...

Unknown said...

oooo ye ke.. tak tau pulak.. hurm... tapi lau x amik tu tak berisiko ke? erm...

Cik Rose said...

baru tahu ni.. thanx untuk perkongsian ni Kak Fifi :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bru ku tahu hihihi..tima kasih kongsi

Anonymous said...

This is statutory counsel from the Pivot on instead of Education. Provincial authorities (LAs) must make regard to it when carrying manifest their devoir to arrange apt full-time course of study (or part-time when proper for the offspring’s needs) representing children who are powerless to attend a mainstream or important circle because of their fitness

http://www.natalianiemczyk.pl/mazowieckie-c15-p1.html
http://web.empatia.org.pl/tag/szkola-dla-doroslych-warszawa/
http://www.finansowyblog.prosta-strona.info/tag/liceum
http://www.kartkipocztowe.mistrzowskie.com/tag/technikum%20handlowe%20warszawa
http://elcorazon.pl/jedz-madrze

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Tyya's dad won't swallow anything sizeable at the pile up - no ice cream, no sweets, no cookies. But when the saleslady puts a valuation sticker on Tyya's nose, Daddy is when all is said over-embellished to suborn something allowable

http://www.webhunter.pl/?p=1


http://miodypitne.info.pl/tag/srodek
http://premierimage.com.pl/tag/gimp
http://wrzuc.biz.pl/ogloszenia/dom-kupno/10
http://api-silver.com.pl/2012/12/20
http://ceylontea.com.pl/charakterystyczne-cechy-herbaty.html

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Lynn Damya said...

salam...sy setuju, sy pon baru tahu bahaya vaksin terhdap kita..klw awk nak tahu lagi, boleh baca Deadly Mist dpd Jerry D.gray (ada dlm version BM)..bacelah, dan jangan terkejut sbb Fluorida yg salu dlm ubat gigi tu, dan aspartasme (gula/pemanis tiruan) tu sebenarnya boleh mengancam kesihatan kita, bacalah..byk pendedahan kat situ :) sy sampaikan saja..salam~

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...