Wednesday, July 17, 2013

masih ada orang sepertinya.. - pengajaran..

assalamulaikum..

ape yang saye nak ceritekan ni kan.. memang cerite benar.. rasenye banyak je kejadian macam ni berlaku.. tapi kali ni betulbetul depan mate saye.. subhanAllah.. terase hati ni.. sayu sangat.. terase beruntung sangat dengan ape yang saye ade.. macam biase saye sekeluarge buke di masjid.. semalam kami masak mee kari.. masak dari rumah bawak ke masjid.. ummi saye malas nak masak dekat masjid.. 

bile bilal azan je semue berbuke.. makan sedap.. ade kuih burger malaysia, agaragar, tepung pelite, bubur, mee kari.. makan kenyangkenyang.. mee penuh mangkuk.. bubur semangkuk.. banyak la makanan kami.. bile tibe mase nak masuk masjid.. abah pergi dulu.. nak kejarkan jemaah.. tibetibe..

ade sorang lelaki yang luarannye nampak kurang kemas, messy la senang cerite.. datang dekat dapur.. jalan tertunduktunduk macam tak larat sangat.. takde daye.. ters cakap 'nak makan nasi' saye yang sibuk kelam kabut nak habiskan sise makanan tersentak bile dengar abah cakap 'nak nasi? marimari..' abah ajak lelaki tu ke depan.. tempat buffet makanan..

saye tak sempat tengok orang tu betulbetul.. teringin nak tengok.. kebetulan lelaki tu makan dekat dengan kerete ummi (ade meje kat situ).. saye buatbuat pergi kerete nak bukak.. saye tengok lelaki tu tadah tangan luasluas berdoa.. dari riak wajahnya macam bersyukur sangat dapat makanan.. subhanAllah.. mase tu rase macam sayu sangat.. rase nak gugur air mate teringat.. kite makan sedap.. lelaki tu Allah uji sampai tahap macam tu..

lepas kami sembahyang adik saye nampak lelaki itu ambil wudhu.. nak solat maghrib rasenye.. lagi la tersentuh hati saye.. mase lelaki tu makan saye buatbuat tengok DH ambil wudhu.. saye jelingjeling lelaki tu.. sebelum tu saye sempat pesan dekat DH..  'abang.. sedekah sikit dekat lelaki tu' lege rase hati dapat membantu..

saye tak tahu lelaki tu datang dari mane.. kalau nak fikirkan negatif.. lelaki messy tu mungkin drug addict.. kalau fikir positif.. lelaki tu mungkin seorang hamba yang di uji Allah dengan kesusahan.. tapikan.. lepas balik rumah kami masih bercerita tentang lelaki tu.. abah kate.. lelaki tu hilang macam tu je.. kirenye macam tak dapat nak cari da lepas sembahyang.. siapa lelaki tu? baik buruk.. utusan Allah.. takkisah la.. yang penting bantu seikhlas mungkinkan..

 abah kate.. Allah saje nak uji kite.. nak tengok kite nak tolong ke tidak orang susah tu.. sedangkan mase tu imam da nak mule sembahyang.. abah kate lagi.. rasenye lelaki tu da mintak makanan dekat depan (tempat buffet) tapi orang depan suruh pergi dapur.. kami kat dapur pon ambil makanan dari depan.. kalau ade pon mee tapi lelaki itu nak nasi.. akhirnye abah berjaye suruh orang depan bagi nasi dekat lelaki itu sedangkan makanan diagihkan selepas sembahyang maghrib.. 

pesananramadhan            > bile teringat hal semalam.. hati jadi sebak.. Alhamdulillah syukur dengan nikmat Allah..

10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

speechless...

Cik Puan Rara said...

sedihnya.kesiannya kat org tu.mst org depan tak nk layan sgt sbb tgk dye messy cm tu kan.hmm myb ada hikmahnya.Allah je yg tahu.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

ujian Allah swt pada setiap hamba nya berbeza kan.. alhamdulillah, rezeki lelaki tu dapat makan & solat

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Alhamdulillah..besar pahala bantu org dlm kesusahan.. ;p

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak. alhamdullilah. dapat bantu orang susah.. :)

azieazah said...

Beruntung pula sesiapa yang tidak berkira tenaga masa untuk menolong dan bersedekah..

Sesungguh DIA Maha Tahu...

Zarena Heeney said...

tergamam kalau ena di situ.

Nafira usof said...

alahaiii.. sebak plak baca citer fifi nih.. mungkin juga orang tu Allah utuskan untuk uji hambanye kan~ siapa tahu..:)

Mizz ErMa said...

tetiba rasa seram pulak bulu roma nie..mgkin betul kot, pakcik tu utusan Allah yang nak uji kita..

ros_reeza said...

sedihla.. rasa kesian pada dia..

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...