Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Thursday, March 24, 2011

manusia fikir seolah2 kami tiada useha?

assalamualaikum!~

selamat noon.. aku tulis entry lagi.. even pagi tadi entry aku bertitle kosong .. seem like aku takde idea.. ye.. memang aku takde idea.. sebab tepu sangat otak aku.. aku dilema.. dari dulu aku dilema.. patut ke? perlu ke aku cerite? tak privacy sangat ke? setelah di fikir pro and con die.. aku dengan ikhlas hati bercerite.. mane tau boleh jadi panduan orang lain.. bukan aku nak kate aku hebat ke ape.. aku cerite berdasarkan pengalaman.. dan ingat.. pengalaman setiap orang berlainan.. terime kasih jugak pade kakak rosie rose sebab sokong mrsfie buat entry2 berbaur TTC ni.. hehe..

aku cerite ni pon untuk tatapan anak aku.. inshaAllah akan tiba mase untuk aku bergelar ibu.. aku nak anak aku tau betape aku berusehe untuk dapatkan die.. untuk die tau.. pengorbanan aku ni akan buat aku lebih menghargai si comel aku.. ntah ade ke tak si comel aku.. aku kene yakin aku kene kuat dengan dugaan Allah ni.. aku kene yakin aku mampu kerana Allah takkan uji hambanya melebihi kemampuan hambanya..

setelah 8bulan berkahwin.. 4 bulan berTTC secare serius habiskan study dulu.. aku dan en. suami decide untuk terus ke LPPKN.. mane tau ade masalah ke kan.. orang kate 6 bulan berkahwin da boleh g LPPKN.. so bile kire kami da kahwin 8 bulan.. boleh da la kan g.. rupenye.. 6 bulan tu untuk orang above 30years old.. aku baru 23tahun sebulan mase tu.. hubby pulak 24tahun 10bulan.. memule kes kami di tolak.. selepas nurse berbincang dengan doc.. aku pon boleh la buat treatment kat situ..

seperti biase la.. dengan umur 23tahun sebulan + kawen tak sampai setahun.. kami dinasihatkan balik.. wei.. da separuh jalan.. kami teruskan jugak.. kami tabah hadapi dugaan2 ni semue.. ni la ujian yang aku buat untuk detect aku ni bermasalah ke tak..

Hysterosalpingogram (HSG)-
ujian ni aku buat kat KPJ.. RM180 sekali scan.. aku engat lagi.. doc yang wat scan ni name fatimah.. pakar radiologi.. die tanye aku 3 4 kali.. sama ade aku nak teruskan atau tak.. sebab aku mude lagi.. aku mesti enjoy life aku.. ye memang betul ape doc tu kate.. tapi kalau boleh aku nak anak cecepat sebab aku nak future study lagi.. aku taknak nnt ade halangan.. kalau aku mule study.. aku rase aku takkan mampu buat byk bende dalam satu mase.. sebab aku akan future as part time student.. keputusan scan/x ray tu aku normal.. alhamdulillah..

Hari ke 3 LH/FSH- ni ujian darah.. nurse amek darah aku time day 2 ke day 3.. aku lupe.. dan setelah diujikaji.. keputusan darah aku normal.. alhamdulillah..

Ujian Progesterone- ujian ni pon ujian darah.. aku kene g LPPKN day 21 untuk ambil darah.. dan seperti biase.. keputusan darah aku untuk progesterone normal.. alhamdulillah..

Analisa Air Mani- ni ujian untuk en. suami la.. sebab aku bukannye sperm donater.. haha.. setelah dianalisis.. keputusan analisa air mani ni normal.. alhamdulillah.. itu tandenye en. suami normal dan lebih baik sebab die tak merokok.. diakui oelh doktor Ismail Thamby korang mesti kenal doc ni bahawe keputusan analisa tu sangat baik.. dan die juga sarankan kami untuk enjoy our life sebab kami early 20.. 2hari lepas aku jumpe die..

Ujian Ultra-bunyi Pelvis- ni pon aku buat jugak.. sebab kebetulan nak scan ovum.. selalu boleh nampak cis kalau kite ade cis.. dan keputusannya adalah normal.. alhamdulillah..

disebabkan semue keputusan aku normal.. ade juga ujian di entry sebelum ni yang tak perlu aku jalankan.. keputusan besar.. AKU DAN EN. SUAMI NORMAL.. Alhamdulillah.. cuma rezeki belum sampai.. sebab aku tau.. ALLAH lagi tau nasib kite di mase depan.. DIA juga lebih tau ape yang terbaik untuk kite..

dan sebab tu jugaklah aku tak suke bile ade nada2 sinis sibuk tanye soalan berbunyi ceni.. "da tue2 anak kecik2 susah" ko egt ko spe tau mase depan aku? "ko ni makan pil perancang ke?" ko engat aku taknak anak? ayat2 seolah2 memblame aku dan en. suami.. seolah2 kami tak berusehe serta kami ni merancang untuk taknak anak.. tolong la jangan ganggu mood kami.. mood mampu mempengaruhi hormon..

sekian..

nota comel--> ade lagi entry pasal ni.. treatment seterusnye aku dgn en. suami..

6 comments:

tiefazatie said...

dear..sbr ye..mungkin blum rezeki..usaha sudah..tawakal la...alhamdullilah..kali berdua normal..
ifa doakan kalian cpt2 dapat cahaya mata..
amin..

Fifi Nadhrah said...

@tiefazatie

thanks ifa.. memang hidup ni penuh dgn dugaan dan kite kene balas dgn kesabaran.. thanks jugak sebab doakan mrs fie.. amin..

Simplemama said...

sabar ye...mama faham perasaan korang..walaupun mama tak mengalami tp mama ada 2 orang kakak yg tak punya anak dan 1 org kakak yg hmpir 8 tahun baru dpt anak..mcm tohmahan yg diterima..walaupun bukan mama yg kena tp mama still terasa sb mama tau kakak2 mama terluka..kdg2 mama yg melenting lebih..kdg2 org yg tak faham ni anggap manusia yg buat anak..sedangkan itu semua ketentuan Allah..sabar la masih muda..tp tak salah berusaha dr sekarang..pe yg penting don't tension2...gud luck!

Rosie Rose said...

darling fie, baru 8 bulan... sabar ye! ada kawan sis dah 5 tahun kawin, akhirnya bebaru ni dia confirm pregnant. semua ni kuasa tuhan. ada tu hikmahnya; mayb suh fie n hubby kumpul duit byk2 and give everything to you lil ones when the time comes later.. insyaAllah. kita tak tahu apa perancanganNya buat kita... tp percaya dan yakinlah, ia sentiasa yg terbaik buat kita. ;)

Fifi Nadhrah said...

@Simplemama

thanks mama.. terharu bile bace coment mama.. ade juga yang paham perasaan mrsfie ni.. mrsfie pon ade adik yang da ade baby.. kire mrsfie ni macam kakak2 mama la..fie doakan kakak2 mama ade baby one day nnt..

Fifi Nadhrah said...

@Rosie Rose

tu la kak.. tapi kekadang orang sekeliling blame kite macam kite ni buat salah besar..mrsfie pon selalu fikir ade hikmah disebalik semue ni.. mrsfie & hubby sangat sibuk.. mgkn ALLAH taknak kami abaikan si comel kami nnt.. kami kene betul2 bersedie..

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...