Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, March 30, 2011

top spot (seafood paling best di sarawak), pasar tamu, muzium kucing dan kampung budya - kuching part 3~

assalamualaikum!~

selamat petang semue.. usha line jap.. ade bos tak aku nak mengupdate entry pasal holiday aku sebulan yang lepas..bos bz.. ok line clear da sebulan aku g Sarawak.. baru nak update cerite2 sambungan.. selamat minda aku ni tajam lagi nak mengingat segale peristwe di sane.. ok part 3 punye cerite.. pade sesiape yang nak bace part 1 & part 2 ade di sini.. mane la tau kalau korang ade yang nak menjejakkan kaki kat sane.. dapat la buat panduan sikit pengalaman aku ni.. tapi aku bukan agen pelancongan.. sekadar pengalaman..

bermule la hari kedue aku disana.. aku kat sane tak lame pon.. 3hari 2 malam je.. so kalau kite g bercuti dalam kadar sepantas kilat mase yang singkat kene la pandai susun time.. kasi betul2 pack baru puas hati.. kan2? da la hari pertame aku cume berjalan2 sekitar kuching dari dalam kerete.. hari pertame aku hari makan2 d kuching.. ye pade hari pertame tu la aku dikenalkan dengan lakse sarawak, mee kolok dan seafood di Kuching.. aku makan seafood kat TOP SPOT.. kalau la kawan en. suami tak bagitau memang aku takkan tau.. part ni aku tak cerite kan mase day 1 aku kat sane.. sini aku cerite..

seawal jam 7.00 petang aku da gerak g top spot ni.. kalau lambat ramai orang.. kawan en. suami suruh g pukul 8.00 takut ramai katenye.. maybe lepas maghrib la.. kami sebagai pelancong.. masuk waktu niat jama' akhir.. pergi pukul 7.. naik tingkat 6.. da penuh orang da rupenye.. ade banyak kedai seafood kat sane.. tapi 1 je muslim punye.. kecik la sikit kedai die.. aku makan kat ling long atas suggestion kawan en. suami.. kalau korang g nanti suke ati korang la nak pilih kedai mane.. tapi majority kedai kat sane ade halal certificate.. malam tu aku makan lobster.. RM22 sekor siap masak.. besar lagi tu.. gambar aku kat Sarawak nanti la aku upload.. dalam 1 entry.. sotong goreng tepung sepinggan besar.. tak habis tapau bawak balik.. ikan dekat sekilo beratnye.. aku lupe name ikan tu.. tomyam semangkuk besar, nasi semangkuk dan lain-lain.. total semue aku makan RM82.. tapi memang kenyang.. memang penuh meje.. memang berbaloi2.. memang sedap.. aku suggest korang g sane kalau nak menikmati seafood Sarawak.. mat salleh pon ramai jugak.. lepas makan aku jalan2 kat waterfront..





pagi2 hari kedue.. takde la pagi sangat.. aku & en.suami memang da rancang taknak g jalan sangat.. cume nak g rehat2 release tension.. pukul 9 baru aku dengan en. suami keluar g PASAR TAMU.. sedih jugak r g sini.. aku bayangkan tamu Sarawak ni macam tamu Sabah.. sekali g macam pasar pagi.. hujan2 pulak tu.. tapi tak kesah la.. dapat aku tengok pasar die.. peringatan aku.. jangan sesekali beli barang2 kraf di sane.. mahal.. kalau nak lagi murah g deret kedai depan waterfront.. aku da terkene.. aku g sane beli terubuk masin.. siap pack kan lagi.. memang sedapkan terubuk masin sane.. lepas beli barang2 semue..

kami teruskan perjalanan ke MUZIUM KUCING.. muzium ni takde ape pon.. kalau korang nak buang mase boleh la pergi.. aku pergi pon sebab dari pasar tamu nak ke kampung budaye memang lalu muzium ni.. lagipon kalau aku terus g kampung budaye macam tak sempat tengok show untuk tengah hari.. pukul bape aku tak ingat la.. tak salah aku pukul 11pagi.. petang pulak pukul 4.. so kami decide untuk singgah ke sini dulu.. lepas jalan2 dalam muzium tu.. tangkap2 gambar kami pon gerak ke kampung budaya.. entrance fee untuk muzium kucing ni RM0.00.. maybe sebab takde pape sangat kot.. muzium ala2 pameran je.. tapi kalau bawak masuk camera.. kene camera fee.. sure la korang nak tangka gambar kan?

lepas puas di muzium kucing kami ke KAMPUNG BUDAYA.. da dekat sikit la.. kire flow perjalanan nak ke kampung budaye dari hotel area waterfront mesti lalu pasar tamu, muzium kucing baru la sampai kampung budaye.. kami sampai pukul 1 macam tu.. tapi pukul 1 semue rehat.. takde aktiviti kat rumah2 dalam kampung tu.. kene ingat.. timing kene betul.. so kami buang mase makan kat kedai makan dalam kampung tu.. aku makan mee kolok en. suami makan set makanan sarawak.. pukul 2 mule la kami menawaf.. kampung budaye ni best r.. 17 hektar.. penat jugak r tawaf.. ade rumah iban, melanau, orang ulu, penan, cina ladang dan melayu.. kalau ade tertinggal tu taktau la.. masuk je.. derang terus bagi passport kampung kat kite.. kite kene cop disetiap rumah yang kite g.. bukan wajib pon cume taknak kite tertinggal rumah yang ade kat situ.. due jam kami tawaf rumah2 ni semue.. memang berbaloi dengan ape yang kami bayar.. RM60 sorang entrance fee die.. so kami berdue RM120.. di setiap rumah2 tu ade la penduduk pekerje yang belakon ala2 penghuni rumah tu buat aktiviti harian.. ade yang tampi padi, goreng kerepek, buat sagu, tebaloi dan macam2 lagi.. pukul 4 habis tawaf kami pon masuk la dalam dewan tempat show.. ade tarian suku kaum kat sane.. best r.. habis je show tu.. kami pon bertolak balik ke Kuching.. setengah jam je balik.. agaknye tak hujan dan da tau jalan nak balik..

balik hotel.. mandi2..sembahyang jama' akhir then rehat.. malam tu kami keluar lagi ke waterfront.. saje kutip ambil mood romantik.. then kawan en. suami kutip ambil kami untuk dinner.. balik dinner.. kemas2 barang mane yang patut sebab esok petang kami akan balik ke KL.. tapi sebelum check out dan balik.. kami pergi lagi 2 tempat.. tunggu next entry..

nota comelsecomel aku --> terime kasih bace cerite ni..

No comments:

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...