Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Monday, July 9, 2012

tips menyusukan anak di bulan puase.. ::sekadar perkongsian::

assalamualaikum..

selamat pagi.. rasenye da lame saye tak update tentang penyusuan.. kalau saye update tentang penyusuan pon tentang susu saye drop.. hehe.. takde lain da.. ceit.. menjatuhkan semangat orang.. sebab nak up balik semangat saye akan update tentang tips penyusuan di bulan ramadhan.. saye ade pergi ke seminar marhaban ya ramadhan.. dengar tajuk seminar bestkan? memang best pon.. 24 jun 2012 saye suke mengalualukan kedatangan bulan yang mulie ni.. tetambah baru je tukar ke buku baru nisfu syaaban yang lepas.. :) nanti la saye cerite tentang seminar ni.. entry ni saye nak cerite tentang satu slot yang sangat bermanfaat untuk ibuibu  yang menyusukan.. :) slot ni by Dr Ning Desiyanti Soehartojo dan tajuk untuk slot ini adelah Penyusuan Ibu di Bulan Ramadhan..

memang banyak manfaat slot ni.. betul ke susu ibu akan berkurangan kalau kite puase? betul ke nutrisi dalam susu ibu yang berpuase kurang? jawapan bagi keduedue soalan ni adelah TIDAK selagi ibuibu yang meyusukan mengamalkan pemakanan yang sihat.. pemakanan yang sihat adelah pemakanan yang seimbang.. bile kite berpuase kite kene la minum air secukupnye di malam hari.. setiap individu perlukan jumlah pengambilan air yang berbeze.. tapi pastikan cukup inshaAllah body kite da tau yang siang hari die perlu menyusukan.. jadi body akan simpan air untuk kite menyusukan di siang hari.. kalau boleh letak sebotol besar air ditepi katil untuk kite bangun minum di malam hari.. walaupun kite berpuase.. jumlah pengambilan makanan kite same saje dengan harihari lain..

waktu berbuke.. makanlah kurma selepas tu minum susu atau pun jus buah.. berhenti seketika dan terus sembahyang maghrib.. itu da jadi macam sarapan kite di pagi hari.. lepas sembahyang maghrib ambillah makanan berat.. da ibarat lunch kite.. lepas solat isya' dan terawih ambillah makanan ringan.. kalau sembahyang kat masjid orang panggil more.. itulah tea time kite.. dan waktu sahur esoknye da jadi dinner kite.. lengkapkan pemakan harian kite? cume waktu je yang berubah..

ELAKKAN atau JANGAN minum minuman manis dan berais.. minuman manis boleh meningkatkan kadar tenage dengan cepat dan juga boleh menurunkan kadar tenage dalam badan secare mendadak.. contohnye pagipagi (sahur) kite minum air manis.. kite rase bertanage sebab gule dalam air manis da bagi tenage untuk kite.. sampai satu tahap.. tenage yang naik secare mendadak akan drop terus dan buat badan kite terus tak bertenage dan bermaye.. da effect badan kite untuk menyusukan atau mengepam (bagi ibuibu yang bekerje macam saye) 

banyak lagi tips sebenarnye.. tapi saye lupe buat mase sekarang ni.. hihi.. maafkan saye.. setakat ni je yang saye dapat kongsikan bersame.. jom samesame kite ubah mind set kite.. puase takkan kurangkan susu kite untuk anakanak dan memang fitrah seorang ibu perlu menyusukan anak.. semoge berjaye.. terimelah ramadahan dengan hati yang gembire.. selamat beribadah!~ puase satu ibadah menyusukan pon satu ibadah.. syukur.. dapat buat duedue sekali..

5 comments:

Unknown said...

nice tips dear (^___^)

fifi said...

samesame kongsi.. :)

tiefazatie said...

nice n3 dear..=)

Unknown said...

pin..pon...pin..pon.. singgah lagi blog ni.. intai2 entri baru.. alaaaa... xde pulop (^___^)

era rusli said...

Sis..jom kita ke seminar penyusuan susu ibu oleh YABhg Tun Dr Siti Hasmah, nak? http://www.facebook.com/events/378353562218221/

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...