Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, June 6, 2012

susu saye merudum.. care saye atasinye?

assalamualaikum..

hari ni saye nak cerite tentang susu yang merudum.. hihi.. ade ke gembire susu merudum? tidak same sekali.. tapi kite masih boleh berfikiran positif.. bagi ibuibu menyusukan yang bekerjaye pasti pernah merase atau mengalami zaman kegelapan ni kan? zaman susu merudum.. dan zaman ni la yang paling ibuibu takut.. bile susu merudum ade ibu terus give up.. ade ibu terus berusehe.. biar la susu yang dipam tak sampai 1oz.. memang betu pon ape yang saye cakap.. sebab bile zaman susu saye merudum.. asal saye ade mase je saye akan pump.. target production? 1oz pon pernah.. tapi kalau dapat lebih alhamdulillah..

susu saye pernah sekali pump dapat berbelas oz.. (tak banyak mane pon sebab ade yang lagi banyak dari saye) pernah jugak sekali pump dapat 2oz.. selalu terjadi yang 2oz ni.. hihi.. malu je.. semalam pon same.. sesi pump saye 5kali sehari.. 2 dari 5 kali tu saye dapat 2oz.. sikit bagi saye tapi saye tetap cakap alhamdulillah.. 2oz + 2oz = 4oz kan? kan banyak jugak.. fikir yang banyak tu la.. jangan fikir yang sikit..

macam mane nak tingkatkan penghasilan susu merudum? saye takde jawapan spesifik.. saye bukan pakar laktasi.. tapi ape yang saye amalkan cume berfikiran positif, teruskan pump even dapat 1oz, JANGAN sesekali fikir susu sikit ini akan berlarutan sampai bile, fikir la esok luse pasti susu akan meningkat balik, JANGAN sesekali membandingkan penghasilan susu kite dengan orang lain kalau la susu ibu tu meriah kite tak pasti kite akan stress fikirlah susu yang kite ade cukup untuk anak kite  da memadai dan yang paling penting buatlah power pumping.. saye akan buat power pumping, duduk la sejam tu even takde penghasilan.. even sejam proses power pumping tu cume 10 minit pertame je keluar susu lagi 2 sesi leas tu keluar angin.. (nanti saye akan buat entry tentang power pumping..)

sekarang ni susu saye tengah merudum.. saye cari penyebab susu saye drop.. mungkin sebab saye terlalu penat dengan jadual weekend yang terlalu padat serta da dekat seminggu saye pump tak konsisten.. dan paling worse, saye dengan selambenye minum ais di pagi hari.. layan.. makan memang tak pantang pon.. bile semalam production susu saye berkurangan saye masih berfikiran positif.. hari ni makin berkurangan dari semalam.. risau sikit la.. haha.. padan muke.. terus saye buat power pumping.. dan saye yakin esok luse pasti susu saye akan balik seperti biase cume perlu konsisten..

untuk pengetahuan, saye tak ambil apeape produk suplement untuk menyusukan.. saye cume pastikan saye mengepam setiap hari paling kurang sekali pada hari cuti dan 4kali pada hari kerja..( ahad dan isnin lepas saye ponteng pump.. mungkin sebab tu jugak susu saye kurang) berfikiran positif dan rajin.. inshaAllah boleh.. dengan care ini saye mampu membuat stok untuk ufairah.. stok saye sekarang da dekat 400oz.. alhamdulillah.. even tak banyak saye tetap teringin anak susuan dengan harapan ade anak susu production susu saye makin banyak.. :) 400oz tu saye kumpulkan dalam mase 2bulan.. lame jugak tu sebab saye bukan ibu yang meriah dengan susu.. sederhane sahaje..

tagline saye: tak kesah dapat banyak mane, asalkan susu untuk ufairah cukup.. :)

10 comments:

PutriesNoora said...

InsyaAllah cukup...aminnn=)

pijon said...

saya doakan susu awak cukup..ni kali pertama saya baca blog awak..nama anak kita sama :-)

pijon said...
This comment has been removed by the author.
pijon said...
This comment has been removed by the author.
pijon said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

insyaALLAH.. ikhlaskan niat kita.. moga2 dipermudahkan (^___^)

Ina Haireina said...

insyaallah.. semoga dipermudahkan urusan penyusuan fifi untuk ufairah... :)

syiela said...

InsyaAllah moga dipermudahkan urusan penyusuan untuk ufairah... dan mampu menampung hingga ke umur 2 tahun

fifi said...

nora: inshaAllah.. tengah berusehe.. kite yang susah nak lekat ni akan buat yang terbaik.. bia la berkorban ape pon kan.. dari time TTC lagi da di duge dgn bende2 yang maha hebat..

pijon: amin.. inshaAllah.. thanks sudi singgah blog saye..

is: inshaAllah is..

ina: amin.. harap2 begitu la.. moge semuenye berjalan lancar..

syiela: itu la doa saye tiap2 hari lepas sembahyang.. moge susu saye cukup untuk ufairah..

noniey said...

InsyaAllah... Yang penting positif

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...