Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Tuesday, May 29, 2012

kekuatan untuk menyusukan anak perlu ade sebelum anak dilahirkan..

assalamualaikum..

zaman sekarang ni kalau la kite perasankan.. ramai ibuibu dah ade kesedaran tentang penyusuan susu ibu ni.. macam zaman duludulu mase mulemule susu formule diperkenalkan ramai ibuibu beralih kepade susu formule.. kire pemikiran kite di zaman tu da diracuni oleh iklaniklan tentang susu formula.. sebab tu kalau kite perasan atuk dan nenek kite.. as know as orang tuetue banyak sarankan kite susukan baby dengan susu formule.. ayat yang sering digunakan "anak ko nangis tu tak kenyang.. beli la susu tepung" "ko beli jela susu tepung dari sekarang.. senang nak kerje nanti" "anak ko da makin besar.. cepat lapar.. bagi la susu tepung" sape pernah dengar ayatayat macam ni dari orang tuetue? saye rase ramai kot yang pernah dengar..

tapi bagi ibuibu yang didedahkan secare awal tentang kebaikan penyusuan susu ibu.. inshaAllah takkan terpengaruh dengan ayatayat tu semue.. sedangkan zaman duludulu takde pon susu formula.. boleh je kite menbesar bagaikan juare.. mampu je ibuibu semue menyusukan anakanak mereke dengan susu sendiri.. cube tangok kat tin susu.. pasti ade ayat 'susu ibu adalah susu yang terbaik' lebih kurang ayat die camtu la kot sebab saye tak pernah beli susu formule untuk si comel ufairah..

kalau la kite perasankan.. wet nursing pon da semakin meluas sekarang ni.. wet nursing tu adelah ibuibu mengambil ibu susuan untuk anak mereke.. memang ade ibuibu yang meletakkan susu formula di ranking terakhir.. selepas habis ikhtiar baru la diberi susu formula.. macam saye da 4bulan lebih saye menyusukan ufairah.. dari 3.6kg keluar dari rahim saye.. sampai sekarang 7kg lebih die membesar dengan susu saye.. tanpe makanan lain.. bergantung sepenuhnye pade saye.. saye rase bangge.. saye masih mampu susukan anak saye.. terime kasih Ya Allah.. makanan dari Allah melalui saye untuk anak saye.. kalau ditakdirkan saye tak mampu untuk menyusukan ufairah dengan susu saye lagi saye rase sangatsangat sedih.. kadangkadang saye ade terfikir.. cemane la saye kalau saye terpakse bagi ufairah susu formula.. taknak.. tak dapat dibayangkan..

bagi saye.. menyusukan ufairah dengan susu saye adelah satu tanggungjawab.. tanggungjawab yang Allah beri pade ibuibu untuk anak.. sebab tu saye bersusah payah menggalas beg pump dan susu yang diperah bile pergi dan balik kerje menaiki motor.. saye rase sangat berdikari dan sayu sangat hati ni.. saye terpakse pergi kerje sendiri bawa motor sendiri even saye takut sangatsangat nak bawak motor pergi kerje.. setiap kali di atas motor saye berdoa agar saye selamat sampai sebab susu ufairah ade kat saye.. saye nak ufairah dapat yang terbaik untuk saye.. saye nak susu saye mengalir sebanyak yang mungkin dalam badan ufairah.. saye suke sebab ufairah manje dengan saye..

saye sangat hargai ilmu yang saye dapat yang saye pelajari semase mengandung dulu.. :) semue seminarseminar dan kelaskelas yang saye hadiri sangat bermanfaat dan memberi kekuatan dan semangat untuk saye berjuang menyusukan ufairah tak kire dalam apepun dugaan yang terpakse saye tempuhi.. semoge Allah permudahkan perjalanan penyusuan anak saye yang masih jauh.. suku pon belum weh.. dan saye harap entry kali ini memberi kekuatan untuk ibuibu diluar sane untuk menyusukan anakanak mereke dengan susu ibu..

4 comments:

Unknown said...

susu ibu adalah yang terbaik~

fifi said...

betul tu.. belilah susu mahal mane pon.. tetap ade perkataan susu ibu susu terbaik..

pijon said...

iyer entri ini menguatkan semangat saya nak susu kan ufairah :-)

fifi said...

alhamdulillah.. same2 kite naikkan semangat..

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...