Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Monday, April 6, 2015

petua untuk anak yang terkena penyakit kaki tangan dan mulut (HFMD)

assalamualaikum..

minggu lepas saya diduga.. kami sekeluarga la diduga.. selama hari ini.. kalau anak sakit pon.. paling kuat demam.. alhamdulillah.. setakat ini tak pernah lain dari demam.. tibatiba minggu lepas datang penyakit lain.. memang menggelabahlah saya.. rase macam tak keruan sangat.. HUZ saya ke hand foot mouth disease..

Allah hu akbar.. kronologi bermula 26 mac 2015  khamis ulwan demam.. tapi saya pergi kerja jugak.. jumaat saya terpaksa cuti sebab ulwan terlalu manja.. mintak perhatian.. sabtu ulwan sihat.. siap boleh pergi maternity expo.. ahad pon same.. sihat.. isnin pon sihat.. cuma bila tidur malam menangis.. 

malam isnin saya nampak sebiji blister kecik di pergelangan tangan ufairah.. ok buattak tau.. malam selase nampak blister semalam pecah.. timbul 2 blister.. panggil suami tengokkan.. sekali suami tengok tangan ulwan.. saye cakap.. 'bukan tangan ulwan.. tangan ufairah la' suami balas.. 'tangan ulwan pon ade la yang..  ha sudah.. saye da fikir lain.. terus bukak mulut ulwan.. ade ade satu ulser.. ha.. cek kaki semua.. takde.. tapi naluri ibu tu.. HFMD..

sebelum tidur cek lagi.. lutut ulwan ade ruam kecik.. mulut ade satu dua bintik.. terus saya whatsapp BS.. HUZ kena HFMD.. saya takkan hantar derang lama.. nak kuarantinkan.. pengasuh pon ok dan akan overhaul rumah die.. bangun pagi tengok tangan ulwan timbul blister besar dekat siku.. 3 blister.. kat pergelangan tangan ade sikit kecikkecil..

ulser dalam mulut ulwan..
cube telek keliling mulut ulwan.. ade bintikbintik kecik tu kan..
tangan ulwan.. penuh bintikbintik..
blister kecilkecil..
blister besar dekat siku ulwan..
lutut ulwan.. ade bintikbintik kecil..
tangan ufairah.. 3 bintik ni je.. tak tau la HFMD ke tak.. haha..

ufairah asal makan korekkorek tepi mulut.. die ingat tulang kot.. ade 1 ulser.. ulwan satu dekat depan bibir.. 2 dekat lelangit.. detail saye terangkan dekat sini.. macammane keadaan derang.. samada korang paham atau tak.. tak tau.. tapi ni permulaan.. bagi saye la sebab tak banyak.. 

apa yang saya buat?

saya pergi dapur.. kumpulkan ape yang ade.. haha.. saya macam biasa.. selalunya.. ubat untuk penyakit ada di dapur.. jadi saya jumpa ACV (apple cider vinegar), saya jumpa minyak habbatus sauda (yang ni dalam bilik..) dan saya jumpa tea tree oil.. (dalam bilik jugak)..

apa yang saya guna untuk HUZ saya..

malam selasa saya jumpa blister.. saya terus lumur semue tangan kaki dan mulut semue tempat yang agakagak akan dijangkiti dengan minyak habbatus sauda.. dua tiga jam sekali saya lumur lagi.. lumur tebaltebal.. saya kalau boleh taknak blister tu merebak.. pagi rabu naik sikit je..

ulwan masa HFMD..

khamis dia maintain banyak tu je blister.. setiap kali mandi.. saya minta suami letakkan ACV dalam tempat rendaman HUZ.. dan saya pasang diffuser letak tea tree essential oil dalam bilik.. setiap dua tiga jam tak pernah miss lumur minyak habbatus sauda.. 

dan saya jaga diet ufairah dan saya.. saya sebab saya menyusukan ulwan.. no high sugar intake.. saya minum air water kefir grain.. saya stopkan intake gulagula.. coklat.. dan biskut untuk ufairah.. saya up immune system.. bila bermain dengan virus.. apa paling penting.. up immune system.. kurangkan 'makanan' untuk virus.. 

alhamdulillah.. jumaat pagi dah kecut semue blister.. jadi total ufairah 3 bintik kecik dekat tangan.. dan satu ulser dalam mulut.. dan ulwan 3 blister besar dekat siku.. ade ruam2 sikit dekat lutut.. dan blister kecik dekat pergelangan tangan.. ulser 3 dalam mulut..

oh lupe.. lagi satu.. saya ada ambil homeopati untuk HUZ.. alhamdulillah.. saya mula perasan blister dekat ulwan dengan ufairah selasa malam rabu.. jumaat pagi semua dah kecut.. jadi dalam dua hari ja HUZ saya diserang.. alhamdulillah.. anakanak sihat tanpa kimia..
sakit macam tak sakit.. ini HUZ saya..

10 comments:

Mizz ErMa said...

wah, hebatnya akak..kalau sy, terus bawak p klinik sbb xtau apa2.. =(

arysha_fayyadh said...

Assalam fifi,
bebaru ni boboboy akak naek bintik2 cenggitu gak
ingatkan HFMD tapi ghopernya campak he3

Kakzakie Purvit said...

Alhamdulillah lega bila dah sihat keduanya. Usaha yg gigih. Kalau kakak memang tak terbuat, mesti ke doktor aje...

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Wak Lat said...

Salam. Hee syukur dah selamat semuanya tak sakit lagi kan. ;p

Jari Manis said...

wahh...hebat! buat rawatan sendiri di rumah kalau sis JM mmg dah gelabah..terus bawak g jumpa doktor

Julia Johari said...

Kalau ke klinik pun mmg doktor cakap x ada ubt utk efek ni...mmg kuarantin dirumah je jawabnya...good natural remedy dear.

dear anies said...

ilmu baru utk sy jg ni ;-)

dear anies said...

p/s tentang cerita tu, mmg tiada smbgn... ;-)

dalila said...

alhamdulillah xlama..
info yg berguna sgt utk aku klu jadi pape lps ni..semoga Allah kuatkan semangat aku utk tolak sume bahan kimia selagi termampu..in sha Allah dia jugak penyembuh..

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...