Friday, June 20, 2014

perasaan kakak ufairah bila dapat adik..

assalamualaikum..

mase mengandung dulu saye selalu risau.. selalu terfikir.. ape perasaan ufairah mase dapat adik nanti.. macam mana cara yang perlu saye buat untuk buat ufairah tak rase tersisih.. sampai timbul perasaan simpati dekat ufairah.. ramai cakap biar abah handle anak sulung, ibu handle adik.. a big no no no untuk saye.. sebab..

ufairah nakkan saye.. mungkin kuase susu ibu.. ntah.. bile nak tidur.. nak peluk ibu.. kalau nak abah pon mase jalanjalan ajak pergi kedai beli roti.. lagi satu berak dan tukar pampers.. bile keluar je baby.. ufairah pelik sangat muke die.. tapi takde la nangis ke ape kan..

bile panggil ajak cium ufairah datang cium tapi takuttakut.. alhamdulillah.. dalam sehari perasaan sayang dekat adik ufairah tu meningkat.. sayang sangat pulak tu.. nak di ribe, di dukung.. saye tak halang kalau ufairah nak ribe.. tak pernah saye marah bile ufairah dekat dengan adik die.. saye takut die kecil hati.. kot saye lebihkan adik die..

 
 
tengok.. geram tak geram ufairah dengan adik die..

bile dapat ribe adik.. ya Allah.. ufairah tepuk adik die sambil zikir.. Allah.. Allah ya Allah.. hasbi rabbi.. habis semue die zikir.. bile ufairah dah penat ufairah tak angkat adik die.. tak tolak adik die.. ufairah panggil saye atau suami untuk angkat adik die letak dekat bawah.. ufairah tau die tak boleh angkat ulwan.. saye tak ajar pon, naluri kakak kot.. haha.. alhamdulillah.. sebab tu saye tak pernah halang bile die nak peluk cium adik.. ufairah tau limitnye..
waktu ufairah ribe adik.. cube tengok mulut ufairah dan mata ulwan..

alhamdulillah.. sampai sekarang ufairah tak cemburu.. tapi.. haha.. ade tapi.. kadangkadang keluar juga cemburu die tu.. tapi masih boleh dikawal.. masih boleh bertolak ansur.. kalau cakap baby kecil die besar pon die da mule paham.. syukur sangat ufairah tak jauh hati dari kami.. tak terase dipinggirkan bile ade adik.. cume kite la kene main peranan untuk jaga perasaan anak kitekan..


7 comments:

mama_saly said...

ufairah dh dapat adik ke..owh kejap je..sy bru je thu.lama x bblog..hee..
tahniah ya fifi.dpt bbyboy..dh sepasang..

Kakzakie said...

Itulah peri pentingnya pernan ibu/bapa jgn sampai anak yg besar rasa tersisih hanya kerana lahir anak baru. Kalau kita berikan kasih sama rasa insya-allah kakak/abang pasti kasih pada adiknya juga

Kopiolimauice said...

kakak dh tau peranan dia tu yg dia tak cemburu tu ;p

Ina Haireina said...

Seronok kakak ufairah dapat adik ye.. hehehe.. kasih seorang kakak pada adiknya.. comel ufairah..

Julia Johari said...

Alhamdulilah....tengok gaya kakak semakin memahami ada adik yg perlu dijaga dan sayang sama2....good job kakak.

hainom OKje said...

Berapa tahun beza dia Fifi...mcm kecik lagi jer ..... Bagus Ufairah ni tak jeles ngan adik dia...Biasanya budak pompuan suka jeles tau...mcm anak OKje yg no 2 ngan bongsu....dulu dulu mmg jeles...

Mimi Azirah said...

bile de adik otomatik akn syg kt adik...

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...