Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Tuesday, January 7, 2014

denggi..

assalamualaikum..

lamenye tak update blog.. kronologi minggu lepas.. nak bagitahu.. walaupon korang taknak tau.. saye tetap nak bagi tau.. isnin 30 december 2013 pergi kerje macam biase.. tengah hari diserang sakit pinggang yang melampau.. melarat ke lutut dan kaki sampai tak boleh tidur malam.. selalse pergi klinik sambil nangis cerite dekat doktor yang sakit tak tahan sangat.. sampai demam.. risau infection kat baby.. doktor just cakap.. viral fever =  dengue fever.. lagi rase nak nangis lajulaju..

balik rumah rest tidur walaupon tak dapat tidur.. da la semalaman tak dapat tidur.. sakit sangatsangat kaki.. Allah je yang tahu.. memang rase nak tercabut.. sebelum masuk hari ke tujuh.. di mane platlet darah akan drop.. saye kene useha untuk pulih.. untuk musnahkan virusvirus yang sibuk dalam badan..  meh saye cerita apa yang saya amalkan ( petue ) untuk membuang virus demam ni walaupon tak confirm lagi tu denggi.. tapi inilah cara yang kite kene buat bile kene serang virus..

pertame.. saye minum air masak sebanyak yang boleh.. sehari lebih kurang 4.5liter air = tige botol besar air mineral.. saye minum air kelape.. tapi tak sampai sebiji dan kurang dari setin air 100 plus.. ditambah lagi dengan sup ketam buatan DH.. mesti dibuat dengan penuh kasih sayang.. miahaha..

da name pon demam virus.. jadi semue kene tahu la yang virus tak boleh dibunuh dengan antibiotik.. macam bakteria.. kalau demam sebab ade bakteria dalam badan atau darah.. ambil je antibiotik.. biar semue bakteria dibunuh.. baik jahat atau baik.. lepas tu makan la probiotik dan prebiotik.. untuk hasilkan balik bakteria baik dalam badan.. jadi untuk hapuskan virus.. kene minum banyak air.. biar cair virus dalam badan.. senang nak hapus.. kene makan vitamin C jugak.. untuk kuatkan sistem imun dalam badan..

selain daripade tu kan.. saye ade ambil homeopati untuk denggi.. untuk naikkan platlet darah untuk tenage dan lagi satu untuk sengalsengal tulang dan sendi.. bile da ambil ubat homeopati tu.. da boleh relax sikit.. jadi macam tenang.. saye tidur puaspuas.. bile terjage saye minum air banyakbanyak.. lepas tu cube tidur balik.. kene tahu tau.. bila demam sebab virus kite kene rehat kalau boleh tidur.. kirenye kite kene jadi pasif.. baru la virus tu pasif dan tak jadi banyak dalam badan kite..

alhamdulillah.. hari isnin saye kene.. hari khamis saye da kerja.. walaupon kerja separuh hari untuk ke klinik buat ujian darah.. dalam darah takde kuman mahupon virus sudah.. cume masih tinggal saki baki sengalsengal dekat lutut dan kaki.. jumaat pula saye MC.. jadi pergi kerje sekarang DH yang hantar.. takde da nak bawak motor sendiri..

ok.. last perenggan.. tanda tanda denggi yang saya alami.. demam naik turun, sengal sengal tulang dan sendi, hilang selere makan, demam secara solo.. hihi.. ayat saye tu.. maksudnya.. tak batuk tak selseme dan saye seorang yang demam di rumah, sakit kepala yang boleh buat rasa nak tercabut.. rasenye tu je kot ape yang saye alami.. tapi bab sakit sendi dan tulang tu.. akan buat korang rase tak boleh nak tidur malam.. duduk tidur bangun berdiri semue tak kene.. alhamdulillah.. DH banyak membantu.. uruturut saya sepanjang mase.. alhamdulillah.. semalam saye cuti dan hari ni saye baru naik kerja.. sebab tu la blog saye da bersalji tebal!~ sekian perihal denggi dari saye..

9 comments:

safurara said...

denggi ni mmg bahaya kan.Alhamdulillah dh sembuh

Abil Fikri Ahmad said...

Lepas ni tido pakai kelambu..

~ NANA ~ said...

nasib baik u dah ok kan? syukurrr

tapi sup ketam tu mmg bagus kn? lepas ni kena hati2 & make sure takde takungan air kat rumah

take care dear :)

dalila said...

alololo..
siannye..tu la aku tgk blog ko xberupdate..
aritu bace kt fb je..

Unknown said...

uishhh.. bahayanyeee..
lepas nih mmg kena hati2..
terima kasih atas perkongsian tips mengatasi virus dengggi tuh. kena simpan betol2 tips nih.

Moga Fifi kembali sihat k~

Mar Mansor said...

alhamdulillah dah sembuh..lepas ni tido pakai kelambu..
saya pon kena hati2 nih..

Kopiolimauice said...

uihhh bahaya tu dah la tgh preggy Alhamdulillah dh sihat ye..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum fifi.. semoga cepat sembuh ye. sian baby kat dalam tu. sedih dia tengok mama dia sakit..

Cik Rose said...

Denggi memang bahaya. BARU tahu yang Kak Fifi pun kena denggi di awal tahun baru... Alhamdulillah dah sembuh.

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...