Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Monday, April 13, 2015

perjalanan EEBF ( extend exclusive breast feeding) haziq ulwan..

assalamualaikum..

ulwan semalam.. 12 april 2015

alhamdulillah.. hari ini 13 april 2015.. genap usia ulwan 13 bulan.. dan alhamdulillah syukur.. genaplah juga tempoh saya menyusukan ulwan selama 13 bulan.. menyusu tanpa sebarang makanan.. maksudnya.. dari ulwan lahir.. dari nafas pertama ulwan di bumi Allah yang maha luas ni.. ulwan hanya minum susu ibu sampai ke saat ni..

syukur sangatsangat diberi peluang untuk menjadi seorang ibu yang setakat ini mampu menyusukan anak tanpa makanan tambahan sehingga 13bulan.. perjalanan penyusuan susu ibu ini tidak mudah.. bukan EEBF sahaja.. fully BF pon ade cabaran dan rintangan.. walaupun penuh cabaran dan rintangan.. pecaya la.. perjalanan ini cukup indah buat ibu dan baby..

bila lancar rase seronok sangat.. bile 'ribut' melanda.. waktu itu ibu kena kuat.. dan ibu kena percaya pada diri.. yang ibu boleh buat demi anak.. ramai sangat yang PM saya.. yang bertanya.. macam mana nak susukan anak.. susu saya sikit.. saya terpaksa campur FM.. susu saya sikit.. apa yang saya balas.. mana awak tahu susu awak sikit?

perlu ke susu yang banyak untuk berjaya menyusukan anak? dalam diri saya ni.. saya buang jauhjauh dah ayat tu.. saya perlukan susu yang banyak untuk menyusukan anak saya.. apa yang saya pegang? saya perlukan susu yang cukup untuk anak saya.. setiap baby unik.. ada minum banyak ada minum sikit.. memang ada ibu yang banyak susu.. alhamdulillah.. itu satu bonus untuk ibu itu berkongsi dengan baby yang memerlukan..

susu yang cukup? sikit pon cukup ke susu? cukup la kalau anak awak minum banyak tu.. pegang kuatkuat konsep demand vs supply.. inshaAllah berjaya.. masa ufairah dulu.. saya bawa balik rumah 18oz - 22oz sehari.. deman ufairah 18oz - 20oz sehari.. masa ufairah saya fully breastfeed saja.. 

masa ulwan ni? average saya bawa balik rumah.. 8oz-12oz sehari.. dan denagn 8oz-12oz sehari inilah saya mampu EEBF ulwan.. cuma tiada bonus untuk stok yang banyak.. ade sesi pam saya selame 30minit.. saya dapat 3oz je.. saya cuma senyum dan sebut alhamdulillah..

percayalah.. percaya pada Allah.. susu yang Allah beri cukup untuk anak kita.. bila saya bawa pulang 8oz ke rumah.. dan demand ulwan 12oz hari itu di rumah BS.. saya tetap pam malam itu.. nak samakan dengan demand ulwan walaupun ade stok dalam deep freezer.. takde apa yang boleh bantu memperbanyakkan susu.. kecuali dengan rajin dan disiplin.. pegang ketatketat.. konsep demand vs supply..

jom masuk bab dugaan.. dugaan tak payah cakap.. dugaan paling hampir sangat dengan saya adalah saya sendiri.. bila ulwan dah setahun.. hati saya sayu bila tengok ulwan.. macam nak makan.. tapi bila bagi makan ulwan wek kan.. niat di hati nak EEBF sampai setahun.. bila dan setahun.. rasa sayang nak bagi ulwan makan sebab perjalan kami dah terlalu jauh.. bagi saya la.. saya teruskan EEBF degan hasil perahan 8oz-12oz sehari.. tapi bila tengok ulwan macam nak makan.. saya sedih.. tapi saya kena kuat..

bab orang sekeliling.. ya Allah.. ini pon susah nak lawan.. bila orang sekeliling itu family terdekat.. orang tua kita.. sedihnya ya Allah.. tapi alhamdulillah.. bila niat kita baik.. inshaAllah Allah pasti mudahkan.. doa banyakbanyak.. da usaha.. tawakal.. bila keluar keputusan redha..

bab susu surut jangan cerite sebab bila EEBF ni.. susu sekali dua je 'banjir' lain semua ngamngam.. dan ada kalanya surut.. mungkin kerana saya tak serajin dan sedisiplin waktu saya menyusukan ufairah.. tapi alhamdulillah.. susu saya masih cukup untuk EEBF ulwan.. dan masih ada stok di dalam deep freezer..

sampai bila saya ingin EEBF ulwan? saya pon tak pasti.. berperang dengan emosi sendiri sangat susah.. tempat larangan ulwan adalah dapur.. tapi sejak dah setahun.. rajin pula dia ke dapur.. saya yang bawak.. hehe.. inshaAllah.. saya cuba sejauh yang mampu.. inshaAllah.. itu yang terbaik untuk kami..

percayalah ibuibu di luar sana.. tak perlu susu yang banyak untuk EEBF dan fully BF.. yang perlu susu yang cukup untuk anak.. usaha untuk samakan demand dengan supply.. inshaAllah.. pasti berjaya..

waktu ulwan 9 bulan.. 20122014..

9 comments:

Kopiolimauice said...

ye bukan sennag kan nk fully BF Alhamdulillah berjaya smpi setahun sebulan..

dalila said...

Yess..aku penah tny ko soalan tuuu..hiks! Gila kan! Ok mmg aku dh set..xyah susu yg byk pun xpe..asalkan susu ckp utk ank..sedih weh..dh jauh ko lalui..mmg terasa sket kan..xpe..slow2 je..nk eebf spi 2thn pun blh..sbb same je..die dpt jgk zat dr ape yg ko mkn..

Kakzakie Purvit said...

Calang-calang tak kuat semangat boleh kecundang kan Fifi. Anak kakak semua dulu dah mula makan solid food bila usia masuk 6 bulan. Tapi breast feed kakak memang sampai besar. Cuma dulu kurang pendedahan tak macam sekarang ni banyak boleh consume supplement yg ada di pasaran...

Unknown said...

Syukur...aku pon msh fully breastfeed....ank aku pon stahun sbulan dh....

arysha_fayyadh said...

Assalam fifi,
chaiyok3 uols
:)

mashi said...

puan mmg x bg makanan selain susu ibu la ye...

Anonymous said...

x kesian ke kat anak x bagi makan nasi? ada dalil kata menyusu la anak sampai berumur 2 tahun tu x bermaksudnya anak x boleh makan benda lain.. pelik la dgn golongan mcmni...

Anonymous said...

Puan mintak email boleh. Nak mintak pendpt and tips eebf. Tq

Anonymous said...

Takpe je anak tak makan nasi sampai 2 thn. Anak2 sy mmg tak nak makan.bukan sy tak bagi.mcm2 sy cuba bagi.mereka mkn satu sudu dan kuarkan. So saya stop n sy bagi susu ibu shj.dan anak2 sy direct bf sgn sy.sampai mereka 2 thn baru la nak makan dan sapa kata anak tak ajar makan tak reti nk pegang sudu dll.amazingly mereka setelah 2 thn pandai makan. pandai makan sayur spt peria, pegaga juga. Mungkin mereka dpt rasa benda2 tu dlm kandungan susu ibunya sblm ni.sebab saya penggemar ulam2.
Lagi satu kelebihan susu ibu sepenuhnya ialah anak2 saya jarang sakit. Demam setahun sekali.si sulung yg berusia 5 thn hanya selsema sekali shj setakat 5 thn ni.

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...