Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Thursday, April 14, 2011

kenapa aku di uji~ segale persoalan di dalam hati akan tejawab..

assalamualaikum!~

korang pernah tak rase sedih? rase macam takde gune nak hidup lagi ini sangat melampaukan rase tension? rase macam nak gile? rase macam nak menangis sambil jerit kuat2? dan rase yang sewaktu dengannye la.. ade juga antare perkataan2 yang terkeluar dari mulut korang macam ni..

" Ya Allah kenape la kau uji aku macam ni"
" Ya Allah tolong la aku.."
" Ya Allah tingkatkan la kesabran aku"
" Ya Allah tabahkanlah hati aku menghadapi dugaanMu ini"

pernah tak? cepat la cakap pernah wei.. setiap manusie akan di uji.. sedangkan kekasih Allah Rasul kite tu pon di uji kan? cume care kite di uji dan care kite nak accept bende tu je berlainan.. kat bawah ni aku nak paste antare pertanyaan2 kite bile kite menghadapi situasi di atas..

KENAPA AKU DIUJI?

• Surah Al-Ankabut ayat 2-3

•Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang
yang dusta.

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU
IDAM-IDAMKAN?

• Surah Al-Baqarah ayat 216

• Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

• Surah Al-Baqarah ayat 286

• Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

RASA FRUST?

• Surah Al-Imran ayat 139

• Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Imran ayat 200

• Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

• Surah Al-Baqarah ayat 45

• Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

• Surah At-Taubah ayat 111

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

• Surah At-Taubah ayat 129

• Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

• Surah Yusuf ayat 87

• Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Surah An-Nisaa' ayat 86

• Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah
(dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah
memperhitungkan segala sesuatu.

da terjawabkan ape yang tersimpan di dalam hati.. jadi bile kite rase sangat2 depress elok la kite bace ape yang ade kat atas ni.. inshaAllah kite akan dapat manfaatnye..

tulisanpencabok--> terime kasih kak ses sebab sudi share.. kalau aku sedih gile2.. bace ayat2 kat atas ni.. tenang je rase.. semuenye telah tertulis didalam Al-Quran..

4 comments:

Unknown said...

nice entry.. effa suka. kadang2 bila teringat arwah mak and nangis ,still tak percaya mak dah takde. tapi alhamdulilah effa akan baca quran utk elak sedih.. ;(

fyna ahmad said...

like dis entry..



jom singgah belog fyna.
http://inibelogfyna.blogspot.com/

Rosie Rose said...

thanks for sharing dear... really appreciate it! :)

~siti hafsah~ said...

sy share yer...:)

::hamster aku::

kalau nak bagi makan click kat mne2 je.. nak bagi minum click kat tutup botol.. kalau nak bagi hamster aku lari2 dalam bulatan tu.. click kat bulatan kuning tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...